Pani dr inż. Agnieszka Herosimczyk z Katedry Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki w dniu 25.06.2014r. wygłosiła ostatni przed wakacjami wykład pt. ,,PROTEOMIKA – NOWOCZESNE PODEJŚCIE DO BADANIA BIAŁEK" w ramach comiesięcznych ,,Spotkań z nauką” kierowanych do młodzieży szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.
Rozwój nowoczesnych technik badawczych, jaki nastąpił w ostatnich latach umożliwił poznanie przebiegu procesów zachodzących w organizmie na poziomie molekularnym. Proteomika jest gałęzią nauki zajmującą się badaniem białek - ich struktury, funkcji oraz wzajemnych interakcji. Można ją zdefiniować jako kompleksową analizę czasowej i przestrzennej ekspresji białek w określonym systemie biologicznym. Obiektem zainteresowania proteomiki jest proteom (protein complement to genome) - ogół białek obecnych w organizmie (komórce, tkance, płynach ustrojowych) w danym czasie. Proteom ulega nieustannym zmianom wskutek interakcji zarówno z czynnikami wewnętrznymi, jak i środowiskowymi (np. pod wpływem pobierania pokarmu).
Proteomika dzięki wykorzystywaniu wysokospecjalistycznych technik badawczych daje możliwość jednoczesnej analizy setek lub tysięcy białek obecnych w badanych układach biologicznych (narząd, tkanka, komórka). Stwierdzenie obecności (lub zwiększonej, bądź obniżonej ekspresji) białek oraz analiza ich wzajemnych interakcji pozwala na określenie funkcji szerokiej gamy białek i powiązanie ich z czynnością organizmu.
W związku z faktem, iż liczba genów kodujących białka jest znacznie mniejsza niż liczba tych białek (w typowej komórce jest około 10 tys. białek, a całym organizmie około 500 tys. - charakterystycznych dla danej tkanki i rodzaju komórek), badania samego genomu są niewystarczające, by w pełni scharakteryzować różnorodność „białkowych produktów” jego ekspresji. Przyczynami tych dysproporcji są m.in. procesy modyfikacji zachodzące na drodze „od genu do białka”, w tym procesy potranslacyjnej obróbki takie jak fosforylacja, czy glikozylacja. Dlatego analiza dynamicznie zmieniającego się proteomu, pozwala na pełniejsze zrozumienie funkcji zdrowego organizmu i zmian jego czynności pod wpływem działania czynnika doświadczalnego lub toczącego się procesu patologicznego.
W wykładzie wzięli udział nauczyciele oraz uczniowie Liceum Katolickiego oraz Zespołu Szkół nr 3 w Szczecinie. Młodzież była bardzo zainteresowana tematyką wykładu, o czym świadczyły dyskusje po jego zakończeniu.